Söndag 1 maj 2011


Klockan 5 ringde klockan imorse. Det var inte roligt att gå upp, men det hade varit ännu tråkigare om jag hade varit ute och firat valborg igår. Jag kan säga att det var väldigt värt att inte fira valborg i år.
Klockan 7 var allt packat och klart, hästen lastad och bilen rullade mot Aspvik.
Jag var i god tid och medan Kajsa och mamma lastade ut så anmälde jag mig och gick banan.
Jag insåg när jag gick banan att det inte skulle bli lätt. Ettan, tvåan och trean kom snabbt efter varandra och från trean var det en galoppsträcka på 5 eller 6 galoppsprång ner till en kombination.
Från kombinationen till feman var det en lång transportsträcka, men sen kom sexan och sjuan relativt fort de med och sen avslutades grundomgången med hinder nummer åtta.
Det var två plank med i grunden och ytterligare ett (med en vattenmatta under) i omhoppningen.

Han kändes fin på framridningen, lyssnade och var med på noterna. Erika hjälpte mig på framhoppningen, och det var verkligen skönt att ha henne där. Hon har en helt annan rutin än vad jag har på tävlingar, och jag behöver någon som kan lugna ner mig lite, för jag får alltid för mig att jag är lite sen och skyndar därför på onödigt mycket.

Inne på banan kändes det som om jag fick en bra grundgalopp. Han hoppade fint på ettan och jag var noga med att hålla ut vägen efteråt eftersom jag visste att tvåan skulle komma snabbt. Nu i efterhand ser jag på filmen att jag tappade galoppen i svängen vilket resulterade i att jag kom lite när och han tog med sig den övre plankan med frambenen.
Trean hoppade han fint, ner till kombinationen skulle jag har tryckt på lite och tagit det på fem, men jag tog tillbaka lite och red på sex. Kom onödigt nära, men han rädda situationen bra och hoppade fint på b-hindret.
Efter kominationen utnyttjade jag transportsträckan till feman genom att rida på och fick då en mycket bättre galopp, en galopp som jag skulle ha haft redan från början. Feman hoppade han bra, till sexan såg jag inte något avstånd och red med handbromsen i onödigt länge vilket resulterade i att vi kom lite nära. Efter sexan var det en ganska tvär högersväng till en mur som han hoppade fint och sen långsidan ner till ytterligare ett plank. Då hade vi ett jämnare flyt i galoppen, så det hoppade han jättebra.
Fyra fel blev det alltså i grunden. Jag är jättenöjd med det, med tanke på hur knepig banan var. Det var tråkigt att jag inte fick chansen att hoppa en vattenmatta på tävling, skulle vara så himla roligt att se hur han reagerade.

Jag hade ju funderat på om jag skulle efteranmäla mig till 110 och hoppa med unghästarna, men jag skippade det. Om den banan skulle ha lika svåra svängar som 1m, så skulle det bli alldeles för svårt och då är det inte roligt.

Nu är jag jättetaggad inför nästa tävling. Det blir Hufvudsta om två helger, den 14 maj. Då hoppar vi två klasser och nu vill jag verkligen sätta nollan!


Kommentarer
Postat av: Cissi

Då ses vi i hufvusta :)

2011-05-04 @ 14:59:38
Postat av: Anonym

Hufvudsta ska det stå :)

2011-05-04 @ 15:00:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0