Fredag 24 januari 2014

 
Till min stora glädje kom jag i ridstövlarna igår. Foten är fortfarande ganska svullen, så det är inte många skor jag kommer i och ur, men igår lyckades jag trycka ner foten i stöveln. Ont gjorde det, men i kom den och när foten väl var på plats gick det helt okej. 
 
Bar fram fyra bommar och fyra små kryss, så travbommarna blev upphöjda. Höjde bara upp på ena sidan.
När jag hade skrittat fram ordentligt så tog jag tyglarna och började trava. Hon var som en dröm. Lätt i handen, bra tryck i steget och hon bara dansade fram. Tänkte att det skulle bli ett väldigt kort pass, då hon var så pass fin och då ska man ju inte sitta och nöta i onödan. 
Travade inte så länge innan jag gick över till galoppen som också var fin och efter det fick hon en skrittpaus innan vi skulle börja jobba med bommarna. 
 
Innan vi började rida över bommarna tänkte jag bara checka av galoppfattningarna. Då vet jag inte vad som hände, men den lugna fina Ella förvandlades till raka motsatsen. Det var luftsprång, och hon slog med huvudet och for runt som en liten galning. Så det var bara att börja om från början. 
Gjorde så att jag fattade galopp och sen bröt jag av till trav nästan på en gång så att hon inte skulle hinna kasta med huvudet eller dra iväg. Så gjorde jag ett par gånger för att sedan succesivt låta henne galoppera längre sträckor. Gjorde likadant i båda varven tills hon galopperade i en jämn galopp.
 
När vi hade fått ordning på galoppen jobbade vi med bommarna. Så här i efterhand lärde jag mig att jag inte ska lägga upp alla bommar på en gång. Hon såg det som ett hinder och hade alldeles för bråttom över. Hon blev stark och hängde sig i handen, så innan och efter bommarna så blev det massa avsaktningar till skritt för att sedan sätta igång i trav igen. Hon blev mycket bättre i handen efter det. 
 
Vi övade också på att rida skänkelvikningar på långsidorna och sen även lite på diagonalen.
 
Hon var väldigt fin i slutet, synd bara att hon inte var lika fin hela passet som hon var de första tio minutrarna. 
 
Kajsa och Ella hösten 2013. Foto: Angelica Barile

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0